Kişinin yasevimliığı maşer süresince kıymeti olan , kapasite, biçimci ve öbür davranış biçimlerini vüruttirdiği süreçlerin tüyönetmen.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara bakılırsa insanoğluın davranışlarında belli vürutmeler katkısızlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Terbiye; kişinin davranışlarındaki yaşantısı vasıtasıyla kasıtlı olarak ve isteyerek değmaslahatme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü üzere eğitimin bir çok tanımı kuruluşlabilmektedir. Fakat, hasetmüzde çoğunlukla tercih edilen tanım:
“Kişinin davranışında, kendi yaşantısı vasıtasıyla ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin ammaçlarına yaraşıklı ) değmaslahatme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu aşinalık bakılırsa;
· Terbiye bir süreçtir.
· Terbiye sürecinde, kişinin davranışlarının matlup yönde değmaslahattirilmesi ammaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değmaslahatme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde kişinin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç omurga öğesi vardır.
1. Ammaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Terbiye ammaçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam değer ve kıymetlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı kül kültürler derunin aynıdır. Ammaçların içinde ne olduğu ve öğrenme derunin kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre bakılırsa değmaslahatebilir, ama sürecin doğbirliı değmaslahatmez.
Terbiye kapsamı ve tanımlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih boyunca biriyi filozof ve terbiyeci, eğitimin ne başüstüneğuna dair farklı farklı tanımlamalarda bulunmuştur. Hasetmüzde ise eğitimin akseptans edilen ölçün tanımı şudur: Terbiye, kişinin davranışlarında kendi yaşantıları vasıtasıyla kasıtlı olarak istendik davranış değmaslahatikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanımlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu tanımlamanın süresince eğitime dair temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları vasıtasıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değmaslahatikliği” ve “müddetç” üzere kelimeler eğitimin asıl taşlarıdır.
Terbiye, insan derunin hayat boyu devam eden bir süreçtir ve davranışlarda başkalık meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise kişinin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik kısaca beklentilere ve hedeflere yaraşıklı olabileceği üzere istenmedik yönde de vürutebilir. Terbiye sürecinin maslahatletilmesi ise kasıtlı kısaca programlı ve programlı olabileceği üzere vürutigüzel de olur. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal eğitim bilimi, vürutigüzel meydana getirilen eğitime ise informal eğitim bilimi denir. Henüz açıklayıcı bir örnek verirsek meslek, dershane, eğitim bilimi merkezleri üzere mekânlarda maruz eğitim bilimi formal; kişinin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı olmayan eğitim bilimi ise informal eğitidir. şu demek oluyor ki eğitim bilimi sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine bakılırsa sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim bilimi geçmek üzere iki tür ortaya çıkar. Formal eğitim bilimi okullarda ya da kurumlarda belli bir niyet ve program çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim bilimi tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim bilimi süreci idari bir ekip ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal eğitim bilimi ise otomatik vüruten plansız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki fert bu eğitimi sosyal çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir tertibat olarak ele kızılındığında ise eğitim bilimi sisteminin üç omurga ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, süreçler ve çıktılardır. Kaynak; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, bina, tesisat, maliyet, personel üzere fiziki unsurlardır. Süreç; meslek süresince meydana gelen dersler, öğrenme yaşantıları ve ders aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde eksperlik, yeterlilik, izin, test akıbetları üzere matlup davranış değmaslahatiklikleridir.